Czy znaki drogowe mogą być nielegalne? Czy można dostać mandant za niedostosowanie się do takiego znaku? Odpowiedzi nie są proste, a próbowano ich udzielić podczas warsztatów dla samorządowców w Złotowie.
Znak drogowy znakowi nierówny.
- Należy pamiętać, że tylko znak postawiony w legalnej procedurze obowiązuje - przypomina Michał Świtek, radca prawny Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.
Czyli, w takiej, gdzie dla nowej drogi opracowany jest plan organizacji ruchu. Wówczas ten plan w zależności o rodzaju drogi zatwierdza albo starosta, albo marszałek województwa.
- Problem powstaje w momencie, kiedy znaki stoją od wielu, wielu lat, nie mamy na to organizacji ruchu, nie potrafimy jej odszukać w żaden sposób, a czasami jest tak, że ktoś samowolnie postawił znaki drogowe
A policja nie ma wglądu do tego typu i informacji. I tu może być kolejny problem...
- Policja może stanąć i nałożyć mandat na kogoś kto ten znak nieprawidłowo postawiony, ale jednak złamał - mówi Małgorzata Sameć.
W tej sytuacji, aby zakwestionować mandat, trzeba skierować sprawę do sądu. Mało tego osobie, która taki nielegalny znak postawiła także grozi mandat.
- W sytuacji, gdy na drodze znajdują się znaki, które nie zostały postawione na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu takie znaki mogą wiązać się z odpowiedzialnością karną, a także z odpowiedzialnością odszkodowawczą - przypomina Mateusz Rusinowskiz wydziału infrastruktury i rolnictwa Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.
Mandat w takiej sytuacji może wynieść do 5 tysięcy złotych, a kara ograniczenia wolności do 30 dni.
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej
Twoja prywatność
Poniżej możesz zmienić ustawienia plików cookies naszych i naszych partnerów. Korzystanie przez nas z plików cookie analitycznych oraz marketingowych wymaga Twojej zgody. W ramach cookies marketingowych wydzieliliśmy kategorię plików cookie związanych z wyświetlaniem reklam w związku z korzystaniem ze stron internetowych (reklamowe pliki cookie) oraz plików cookie pozwalających na docieranie do Ciebie ze spersonalizowaną reklamą w portalach społecznościowych (pliki cookie mediów społecznościowych). Więcej informacji o poszczególnych kategoriach plików cookie, które stosujemy w serwisie, znajdziesz poniżej.
Jeżeli chcesz zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij „Zaakceptuj wszystkie”. Jeżeli natomiast chcesz, żebyśmy stosowali tylko niezbędne pliki cookie, kliknij „Zapisz ustawienia i zamknij”. Aby zmieniać preferencje plików cookie, przesuń suwak przy wybranej kategorii. Masz prawo do wglądu w swoje ustawienia oraz do ich zmiany w dowolnym czasie.
W celu zarzadzania cookies szukaj w stopce "Ustawienia cookies".
Zarządzaj plikami cookies
Niezbędne pliki cookies
Niezbędne pliki cookie czynią stronę użyteczną włączając podstawowe funkcje,
takie jak nawigacja po stronie i dostęp do zabezpieczonych obszarów strony.
Strona internetowa nie może działać prawidłowo bez tych plików cookie.
Preferencyjne pliki cookies
Pliki cookie dotyczące preferencji umożliwiają stronie internetowej
zapamiętanie informacji, które zmieniają sposób zachowania lub wygląd strony internetowej,
np. preferowany język lub region, w którym się znajdujesz.
Statystyczne pliki cookies
Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielom witryn zrozumieć, w jaki sposób
odwiedzający wchodzą w interakcję ze stronami internetowymi, zbierając i zgłaszając informacje anonimowo.
Dzięki tym anonimowym informacjom możemy polepszać jej wygląd i funkcjonalność.
Marketingowe pliki cookies
Marketingowe pliki cookie służą do śledzenia odwiedzających na stronach
internetowych. Intencją jest wyświetlanie reklam, które są odpowiednie i angażujące dla indywidualnego
użytkownika, a tym samym bardziej wartościowe dla wydawców i reklamodawców zewnętrznych.
Dzięki temu zobaczysz tylko te reklamy, które spełniają Twoje oczekiwania
Komentarze