Do 24 listopada wnioskodawcy Programu Kolej Plus zobowiązani są do przygotowania dokumentów. Muszą też złożyć deklaracje o uruchomieniu i finansowaniu minimum 4 par pociągów przez 5 lat. Istotne jest przedłożenie dokumentu, potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji.
W listopadzie 2020 r. wpłynęło 79 wniosków do II etapu naboru do Kolei Plus. Samorządy zleciły opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla 47 projektów. Szacowana wartość wniosków przekracza 16 mld zł i obejmuje około 1300 km linii kolejowych.
Na liście znalazły się inwestycje z powiatu wałeckiego - stacja w Tucznie oraz z czarnkowsko-trzcianeckiego czyli rewitalizacja linii od Czarnkowa do Wągrowca.
– Duża liczba zleconych wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, obejmujących przeszło tysiąc km linii, pokazuje, że kolej jest ważna dla mieszkańców i władz samorządowych ze względu na wzmocnienie komunikacji i rozwój regionów. Kolejnym etapem jest formalno-merytoryczna ocena dokumentów. Następnie będzie lista projektów zakwalifikowanych do realizacji – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
- Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Komentarze